Kánikulában pihenni? Lehetséges!

Nyáron, mikor a hőmérséklet tartósan magas tartományokban tanyázik, extra terhelést kap a szervezet, ami különösen az idősekre van nagy veszéllyel, de igazából mindenkinek megnehezíti a regenerációját. Összeszedtünk néhány hasznos tippet ami segíthet nemcsak elviselni a hőséget, de a szervezetünknek is extra támogatást ad hogy a lehetőségekhez mérten még így is hatékonyan tudjunk pihenni.

Este a sötét és hűvös a barátunk

A fény és a meleg kéz a kézben járnak, ezért inkább sötétítsük be napközben a helységeket, különösen ahol alszunk, ráadásul még sokkal több energiát is fogyasztunk ha vissza kell hűtenünk egy helységet klímával. A melatonin nevű hormon ami segít az alvásunk szabályozásában akkor kezd termelődni, mikor szemünk sötétséget érzékel, így a sötétítésnek nagyon fontos szerepe van a pihenésünkben is.

Csökkentsük a világítást, használjunk kevesebb izzót, dupla előny: egyrészt a kevesebb fény segít az alvásunkban is, másrészt így kevesebb hőt termelünk a lakásban – tehát ezzel is hozzájárulunk a megfelelőbb alvási hőmérséklethez. Ugyanígy duplán hasznos ha kevesebb elektronikai eszközt (számítógép, TV, stb.) használunk este, kevesebb hőt termelünk és javítjuk az alvásunk minőségét is ha nem “kütyüzünk”!

A pihentető alváshoz hűvös körülményekre van szükségünk, különben nehezebben alszunk el, és forgolódunk a melegben. Ha nem tudjuk a teljes lakást sötétben és hűvösben tartani, akkor ezekre a napokra akár át is szervezhetjük a helységek beosztását, inkább “költözzünk be” éjszakára a hűvösebb szobákba vagy ha a klimatizáltság nem teljeskörű a lakásban akkor inkább válasszunk le pld pokróccal, ágytakaróval kisebb, hűthető alvóhelyeket magunknak.

Lefekvés előtt egy hideg vizes zuhany segíthet lehűteni testünket, használjuk a kinti hűvösebb levegőt is ezzel párhuzamosan: egy gyors kereszthuzat felfrissíti a levegőt a hálószobában. Kipróbálhatjuk azt is, hogy az ágyneműnket lefekvés előtt berakjuk egy időre a hűtőszekrénybe, legalább az elalvásban segíthet egy ilyen praktika.

Edzeni csak okosan!

Bár ebben a nyári lelassult állapotban néha megmozdulni sincs kedvünk, azért a napi 20-30 perces mozgást ilyenkor se hagyjuk ki, csak tudatosan figyeljünk a körülményekre! A legjobb ha a kora reggeli, még hűvösebb időben választunk valamilyen szabadtéri mozgást, vagy késő délután, mikor már enyhült a nyomás a levegőben. A meleg extra terhelést ró a szívünkre, ami szaporább pulzust eredményez, ha ilyenkor megszokásból edzünk akkor kellemetlen meglepetésekben lehet részünk, akár gyengeség, eszméletvesztés, hőguta is előfordulhat ha nem figyelünk oda magunkra. Kánikulában máshogy működik a regenerációnk is, hagyjunk több időt a szervezetünknek a pihenésre az edzések között!

Vízzel hűsítsünk!

Fogyasszunk megemelt mennyiségben vizet (nem csak edzések közben, de általában is ebben az időszakban) hogy elkerüljük a szervezetünk dehidratált állapotát. Az alkoholos italokkal különösen óvatosan próbáljuk “hűteni” magunkat, főleg este jobb, ha nem fogyasztjuk ezeket mert közvetlenül rontja az éjszakai alvásminőségünket.

Összességében az is igaz, hogy még a napközbeni kánikulát is könnyebb úgy átvészelni, ha tudatosan figyelünk az éjszakai regenerációnkra ilyenkor, mert a hogy felkészülten, jobb állapotban nézzen szembe a megnövekedett hőmérséklet élettani kihívásaival!

Az új cipő és az új énünk

Amikor változtatni szeretnénk magunkon, az pont olyan, mint amikor veszünk egy új cipőt. Két út van, bár mindkét út eleje együtt indul… Megvettük az új cipőt, a gyönyörűséget… Alig várjuk,

Tovább olvasom »

Szólj hozzá!