Hogyan lehet egyszerre aludni és fogyni is közben?

Remek lenne, ha csupán a jó alvásminőség fenntartásával hatékonyabb fogyást tudnánk elősegíteni, de sajnos ez egyáltalán nem ilyen egyszerű. A súlyfelesleg leadása érdekében nemcsak az edzésre és a helyes étkezésre, de az alvásra is ugyanakkora hangsúlyt kell fektessünk. Sokszor megfeledkezünk róla, de ez a három dolog összefügg egymással!

Habár a fogyni vágyók körében a diétázás és a magas intenzitású kalória égető edzések a legjellemzőbbek, a helyes alvási szokások betartása is legalább ennyire fontos. A rossz alvás nemcsak megakadályozza az intenzív testsúlycsökkenést, de rengeteg testsúllyal vagy anyagcsere-zavarral járó egészségügyi problémához is vezet, mint pl. az elhízás, alvási apnoe szindróma illetve a cukorbetegség.

Hormonok és az étkezési vágyak

Sajnálatos módon a rossz alvás kihat a hormonműködésünkre is, különösen a grelinre, leptinre és kortizolra. A grelin az éhség hormonunk, ő mondja meg az agyunknak, hogy mikor érkezett el az ideje annak, hogy együnk. A leptin próbálja egyensúlyozni ezt, ő küldi az agynak a ,,tele vagyok’’ figyelmeztetést. A kortizol a stressz hormonunk, ami fogyásesetén azért kiemelendő, mert a stressz helyzeteket sokszor evéssel próbáljuk csillapítani, hiszen mindannyian tapasztaltuk már, hogy a táplálék bevitel egy szuper örömforrás, nem igaz?

Ha túl keveset alszunk, akkor a szervezetünk több grelint és kevesebb leptint fog előállítani. Továbbá kialvatlanság esetén a hormon kiegyenlítetlenség azt is eredményezi, hogy többet eszünk, mint amennyire a szervezetünknek valójában szüksége van. Amennyiben rosszul alszunk, akkor szintén nem tudjuk kipihenni magunkat és feltöltődni olyan mértékben mint általában, ami magasabb számú kortizol hormon előállítást fog eredményezni az erekben. A magasabb kortizol szám pedig azért nem szerencsés a fogyás tekintetében, mert az idézi elő, hogy a szervezetünk energiát tároljon (zsír formájában), olyan nehezebb időkre, mikor majd megint nincsen elegendő energiánk (vagyis nem aludtunk eleget).

Abban az esetben, ha nem alszunk eleget, a kialvatlanság a szervezet inzulin felhasználását szintén érzékenyen érinti. Az inzulin egy kiemelkedő fontosságú hormon a cukor feldolgozás szempontjából. A túlzottan kevés alvás hatására a sejtjeink inzulin rezisztensekké válnak, ezzel azt eredményezve, hogy több cukor marad a vérkeringésünkben, így a szervezetünknek muszáj több inzulint termelnie. A felesleges inzulin azonban a kalóriák szervezetünkben való tárolását és nem azok tárolás helyetti elégetését eredményezi. Hosszútávon a felesleges kalóriák lerakódása nagyon súlyos egészségügyi problémákhoz tud vezetni, csakúgy mint a cukorbetegség.

A jó alvás a kulcsa a fogyásnak és a hosszú távú súlykezelésnek. Nélküle a testsúlyunk és az általános egészségi állapotunk kezelése is egyaránt nehezebbé válik.

Cikkünket a Firstbeat Technologies által közzétett gondolatok ihlették. Amennyiben szeretnél tisztában lenni azzal, hogy elegendő-e a szervezetednek a mostani alvásod, vagy netán az elégtelen éjszakai feltöltődés állhat a súlygyarapodás hátterében, több napon át tartó testszenzoros mérésekkel személyre szabott és objektív elemzést kaphatsz erről is. De addig is tegyél meg egy szívességet magadnak! Kapcsold le a lámpákat és aludj egy jót!

Az új cipő és az új énünk

Amikor változtatni szeretnénk magunkon, az pont olyan, mint amikor veszünk egy új cipőt. Két út van, bár mindkét út eleje együtt indul… Megvettük az új cipőt, a gyönyörűséget… Alig várjuk,

Tovább olvasom »

Szólj hozzá!