Öt tanács, hogy elkerüljük a stressz okozta betegségeket!

Bár a stresszt sokan korunk népbetegségének tartják, valójában nem is betegség! A stressz a szervezet, az idegrendszerünk válaszreakciója a minket érő külső ingerekre, valamint a bennünk levő belső feszültségre. Így tehát ha jobban belegondolunk, megérthetjük, hogy teljesen természetes velejárója mindennapjainknak. Valamekkora stresszre szükség is van ahhoz, hogy a bennünket körülvevő környezetből érkező ingerekre reagáljunk. Gondoljunk csak bele, milyen sivár életünk lenne, ha egész nap nem történne velünk semmi, csak egy ingerszegény szobában ücsörögnénk!

A stressz már csak azért sem korunk jellegzetessége, mert jelensége az ősidőkre nyúlik vissza: az ősember életében is jelen volt, emiatt tudott elmenekülni egy veszélyhelyzetből, pl. a veszélyes állatok elől. Az ember szervezete képes a normál mértékű stresszt kockázatok nélkül kompenzálni. Ennek legegyszerűbb formája a regeneráció vagy az alvás, amelyek biológiai folyamatai pont ebben segítenek: feltöltika stressz okozta negatív hatások miatt lemerült szervezetünket.

Akkor hát mi a probléma a stresszel?

Kutatások szerint, ha a szokványosnál több stressz ér bennünket és/vagy ha nem tudunk megfelelően pihenni, regenerálódni, akkor a testünk állandó stresszterhelése számtalan krónikus testi panaszt idézhet elő. Ezek lehetnek például a magas pulzus, magas vérnyomás, felfokozott testi reakciók, az állandó idegrendszeri készültség miatti fáradtság és a fokozott mértékű fiziológiás működés, de pl. az alvászavarok vagy a függőségek kialakulása is sokszor erre vezethető vissza.

Az életmód, ahogy a XXI-ik században élünk, a folyamatos pörgés, rengeteg impulzus, kütyük, számítógépes munkavégzés, a nyüzsgés és úgy általában minden, ami körülvesz bennünket, már eleve magasabb szintű stressz terhelést jelent, mint amihez az emberi szervezet korábban hozzászokott. Ráadásul vannak közöttünk sokan, akik még a többiekhez képest is erősebb stresszben végzik a munkájukat (nagy felelősséggel járó, vagy veszélyes munkakörben, vagy több műszakban dolgozók).

A következő példában egy 35 éves hölgy egy napjának stressz-feltöltődés grafikonját látjuk (pirossal jelöltek a stresszreakciók, zölddel a feltöltődések, minél magasabb az adott oszlop, annál erősebb a pillanatnyi reakció). Az illető hölgynek, aki egy telekommunikációs szolgáltatónál középvezetőként dolgozik, ezen a pénteki napján legalább 60%-ban a stressz reakciók uralták az idejét és látható az is, hogy a napközbeni munkaidőben semmilyen regenerációra nem volt lehetősége. Este 7 óra felé a vendégség ideje alatt volt némi feltöltődés, illetve 22 óra körül elszundikált, ez az 1 óra volt a leghasznosabb a regeneráció szempontjából. A túlzott mértékű stressz lenyomata már az éjszakai alvásban is megjelenik, kiolvasható, hogy annak csak 44%-a volt pihenés, a piros szakaszok szemmel láthatóan bőven jelen vannak már éjszaka is! A teljes napjában látható intenzív stressz láttán már érthető a magasabb, átlagosan 80-as pulzusa (ráadásul ez nem fizikai aktivitásból ered). Különösen szomorú, hogy alvás alatt sem csökken túl sokat a szívverése a nappal jellemzőhöz képest. Sajnos a hölgy ezzel az életmóddal a magas vérnyomás ill. a fenti betegségek bármelyikének előszobájába került.

A stressz leküzdését nehezíti, hogy a szükségesnél jóval kevesebbet mozgunk és a nagy pörgés közben gyakran az ideális mértéknél kevesebbet is alszunk. Ezt tetézi, hogy már a pihenésünket is megzavarja az életmódunk: gondoljunk csak pl. a TV előtt elalvásra vagy arra, hogy reggel szinte az első mozdulatok egyike az, hogy az okostelefonunkhoz nyúlunk, szinte folyamatosan online, elérhető üzemmódban vagyunk a külvilág számára.

Minél jellemzőbb ránk ez a fajta életmód és minél régebben tart, annál nagyobb a kockázata annak, hogy mivel a szervezetünk nem tud kellőképpen visszatöltődni, előbb kisebb, majd egyre súlyosabb betegségeket szerezhetünk és emiatt az sem véletlen hogy a leggyakoribb halálokok (szív-és érrendszeri valamint a daganatos betegségek) első számú oka a stressz!

A jó hír az, hogy a megoldás kulcsa a magunk kezében van, mert van módunk változtatni ezen az állapoton! Nemcsak drasztikus változtatásokkal, hanem már sok kis apró lépéssel is segíthetünk a szervezetünknek!

A teljesség igénye nélkül pár tanácsot érdemes megfogadni ahhoz, hogy a bennünket körülvevő stresszt kordában tarthassuk:

Figyelni kell magunkra, a tudatosság és az önismeret nagyon sokat segít az életmódunkat meghatározó döntéseinkben. Keressük a nekünk leginkább megfelelő, töltődést eredményező tevékenységeket! Van, akit az olvasás, van, akit a hobbija, mást pedig a családjával töltött idő kapcsol ki. Olyan is van, aki a gyerekek fektetésekor képes jobban kikapcsolódni, mint az éjszakai alvás közben. Van, akit az elmélyült tevékenységek, van, akit a fordítás vagy a tanulás tölt fel. Az is lehet, hogy a szokásos lefekvés előtti szertartások nyugtatnak meg és természetesen működhet az aktív relaxációs technika, a jóga vagy a meditáció is. A lényeg, hogy találjuk meg azokat az elemeket az életünkben, amelyek hasznosak, értékesek a szervezetünknek.
 
A séta, a rendszeres mozgás, a torna, a rendszeres lépcsőhasználat, az óránként tartott 5 perc szünet nem kerül semmibe. Ugyancsak nem maradunk le semmiről, ha egyszerre csak arra koncentrálunk, amit éppen csinálunk. Megtanulhatunk nemet mondani bizonyos dolgokra is, hogy ne engedjük be az életünkbe a túlságosan sok ingert.
 
A szervezetünk meghálálja, ha nem terheljük túl folyamatos munkával, ha nem internetezünk ebédelés közben, ha igyekszünk mindig azonos időben lefeküdni és azt is, ha naponta legalább 7 órát alszunk.
 
Kapcsoljuk ki néha magunkat: legyenek olyan napok, vagy legalább napszakok, amikor tudatosan offline állapotban vagyunk a külvilág számára – és ezt az időt használhatjuk például arra, hogy minőségi időt töltsünk a szeretteinkkel, fizikailag is.
 
Figyeljünk befelé, mikor hogyan érezzük magunkatehhez persze az kell, hogy álljunk meg naponta többször pár percre és halljuk meg a belső hangunkat: ez jó volt, ez nem volt jó nekem.
 

Az egészségedért senki más, csak saját magad vagy felelős. Ne várj másra, dönteni, változtatni senki nem fog helyetted. Kezdd el még ma! 

Hidratálj okosan!

Úszom a boldogságban -hallottuk már ezt a kifejezést, ugye? De miért is beszéljünk róla most a hidratáció kapcsán? Ahogy a boldogság sem jön magától, így a megfelelő hidratáltságunkra

Tovább olvasom »