Terjed-e a COVID élelmiszereken? – élelmiszerbiztonság a járvány idején

A WHO becslése szerint naponta több mint ezren halnak meg és évente több száz millióan betegednek meg fertőzött élelmiszerek miatt. A COVID-19 világjárvány kezdeti időszakában nem volt bizonyos, hogy az új koronavírus terjedése élelmiszerek közvetítésével várható-e. Vizsgálataik eredményei alapján az összes meghatározó élelmiszer-biztonsági és járványügyi európai és világszervezet azt állítja, hogy koronavírus nem terjed élelmiszerek útján.Nincsen olyan bizonyíték, amely azt támasztaná alá, hogy az élelmiszerek meghatározó forrásai, vagy közvetítői lennének az új koronavírusnak. a COVID-19-pandémia kezdete óta több milliárdnyi adag ételt fogyasztottak el és hasonlóan sok élelmiszer csomagolóanyagot vettek kézbe és máig nincsen arra vonatkozó bizonyíték, hogy akár az élelmiszerek, akár a csomagolóanyagok vagy azok használata a SARS-CoV-2 forrásai vagy jelentős közvetítői lettek volna. Nincs bizonyíték arra, hogy élelmiszerek vagy takarmányok, vagy az élelmiszerek csomagolása kapcsolatban lennének a COVID-19-et okozó koronavírus terjedésével.”

 „Tudjuk azonban, hogy a vírus néhány órától napokig (akár 3 napig) terjedő időn keresztül stabil aeroszolokban és felületeken. Az új koronavírus leghosszabb ideig műanyagokon marad életben (72 óra), ezt követi a rozsdamentes acél (48 óra), majd a karton (24 óra) és csupán 4 óráig réz felületen. A jelenlegi kutatások azt mutatják, hogy a legtöbb felületen ezek csak korlátozott ideig képesek életben maradni. Tehát még akkor is, ha egy termék vagy csomagolás hordozza a vírust, az jó eséllyel elpusztul a szállítás során.”„A nyers élelmiszerek (például zöldségek és gyümölcsök) és a csomagolás nélküli élelmiszerek (például sütőipari termékek) azonban megfertőződhetnek, ha egy fertőzött – de a COVID-19 tüneteit esetleg nem mutató – személy rájuk tüsszent, vagy más módon, légzéssel kibocsátott folyadékcseppek formájában átviszi a vírust az élelmiszer felületére vagy az élelmiszer csomagolására.”

„Jelenleg nincsen arra utaló jel, hogy az elvitelre vagy drive through (drive-in) éttermekben vásárolt ételek növelnék a betegség gyakoriságát. Ugyanez vonatkozik az étel szállításra, mivel ez is segít fenntartani a távolságtartást, és csökkenti az érintési pontok számát az étel elkészítése és felszolgálása között.”

A francia élelmiszer-biztonsági hatóság (ANSES) arra a következtetésre jutott, hogy az élelmiszerek 63 °C-on 4 percig való hőkezelése elpusztítja a koronavírust. A brit intézményi párja (FSA) elfogadta a megállapítást és hozzátette, hogy számos bizonytalanság ellenére, a főzés hőmérsékletén inaktiválódnak az élelmiszerekben lévő vírusok.

Amennyiben volt bármilyen pozitív hatása a COVID-19-világjárványnak, az az,hogy mindenki megtanulta a helyes kézmosás  fontosságát, de vajon odafigyelünk-e az alapvető élelmiszer-higiéniára is? Csak rajtunk áll! Tippjeinkkel az élelmiszerek biztonságos kezeléséhez adunk tanácsokat:

1.Különítsd el a nyers ételeket a többitől!

Miért fontos? A nyers ételeken, például a húson és húslében élő kórokozók átkerülhetnek más ételekre.

  • Különítsd el a nyers élelmiszereket, főleg a húsokat a többi élelmiszertől. Erre már a vásárlásnál ügyelj, és otthon a tárolásnál is.
  • Miután nyers hússal dolgoztál, alaposan mosd meg a kezed, a kést és a vágódeszkát, mielőtt bármi máshoz nyúlsz.

2. Alaposan süsd vagy főzd meg az ételeket!

Miért fontos? A veszélyes mikroorganizmusok csak kellően magas hőmérsékleten pusztulnak el.

  • A kórokozók elpusztításához az ételeket, beleértve a hús belsejét is, legalább 30 másodpercig 70 Celsius-fokon kell sütni, főzni.
  • A leveseket, pörkölteket, ragukat forrald fel.
  • Ha újramelegítesz egy ételt, annyira forrósítsd fel, hogy már bugyborékoljon.

3. Tartsd az ételeket megfelelő hőmérsékleten!

Miért fontos? Az ételben 5 és 60 fok között csupán 20 perc alatt megduplázódhatnak a baktériumok. Ha a nyers húst nem megfelelő hőmérsékleten tárolják, a benne lévő baktériumok olyan toxinokat termelnek, melyek hő hatására sem pusztulnak el.

  • Tartsd hidegen vagy forrón az ételt, de semmiképpen se langyosan. Így lelassíthatod vagy megakadályozhatod a mikroorganizmusok szaporodását.
  • Szobahőmérsékleten ne hagyd kint az ételt 2 óránál tovább, de ha 32 foknál melegebb van, akkor 1 óránál tovább.
  • A főtt ételt tálalásig tartsd forrón.

Forrásmunkák:

https://portal.nebih.gov.hu/documents/10182/1166172/konyhai_higieniai_utmutato_A4_web.pdf/

http://tetplatform.hu/wp-content/uploads/2020/12/Koronavirus_es_eletmod_TET_Platform_feher_konyv.pdf

Koronavírusok az élelmiszerekben? prof. dr. Bánáti Diána Szegedi Tudományegyetem, Mérnöki kar; Koronavirus_es_eletmod_TET_Platform_feher_konyv.pdf , 18-23.oldal

Mi a hosszú, egészséges élet titka?

Az embereket mindig is foglalkoztatta, hogy mi a hosszú élet titka, keresték a csodaelixírt, a fiatalság forrását, gyümölcsét. A mai rohanó világunkban meg különösen szeretnénk megállítani és visszafordítani az időt, az “anti-aging” kifejezésre például 312 millió találat van az interneten. Sokak vágya, hogy jó lenne sokáig fiatalnak maradni, jól kinézni, sokáig fitten és egészségben élni…

Tovább olvasom »

Hidratálj okosan!

Úszom a boldogságban -hallottuk már ezt a kifejezést, ugye? De miért is beszéljünk róla most a hidratáció kapcsán? Ahogy a boldogság sem jön magától, így a megfelelő hidratáltságunkra is érdemes odafigyelni és tenni érte. Szervezetünk kb. 55-60 %-a víz, mivel nincs folyadékraktára, a felesleget pedig a vese kiválasztja, így MINDEN NAP gondoskodnunk kell a folyamatos

Tovább olvasom »

Sporttáplálkozás, nemcsak sportolóknak versenyidőszakra!

Sporttáplálkozás, nemcsak sportolóknak versenyidőszakra!  Egy átlag felnőttnek, hetente legalább háromszor 30–45 perc sportolásra lenne szüksége. Aki ezt rendszeresen megteszi az előbb-utóbb jelentkezik egy-egy versenyre, megmérettetésre. Azonban ahhoz, hogy teljesítményed a lehető legjobb legyen tisztában kell lenned azzal, hogy hogyan táplálkozz a megmérettetés előtti időszakban. Így készültünk néhány jó tanáccsal a versenyt megelőző napokra és a

Tovább olvasom »