Egyszerű tipp a testi-lelki egészséghez: irány ki a zöldbe…!

A napsütéses órák növekedésével, az idő melegedésével, a virágszirmok megjelenésével, a több mozgással töltött perccel lassan búcsút mondhatunk a tavaszi fáradtságnak. Ki ne érezne feltöltődést a bimbózó levelek, a balzsamos virágillat, a nyíló virágok színkavalkádja vagy a kezdődő madárcsicsergés hallatán? Ki ne frissülne fel a friss tavaszi levegőtől? Nem csoda, ha azt érezzük egy-egy tavaszi napsütésben töltött nap után, hogy újjászülettünk: kevesebb stressz ér bennünket, kellemesen elfáradunk, jobb az étvágyunk és jobban is alszunk. Mindez nemcsak a lelkünk egyensúlyára, hanem a testünk egészségére is jótékonyan hat!

Egy amerikai kutatás szerint (amelynek eredeti angol nyelvű összefoglalója itt olvasható) első hallásra bármily furcsán hangzik, de az otthoni kertészkedés lehet a jóllétünk egyik kulcsa. Ez ugyanis a mostani társadalmi betegségek többségére (pl. a túlhajszoltságra, az sok ülőmunkára, a folyamatos agyalásainkra, a növekvő stresszre vagy a bezártságra) megfelelő választ adhat. Ezt egy amerikai nagyvárosban, Minneapolisban több, mint 370 főt lefedő kutatással bizonyították, ugyanis azok az emberek, akik idejüket rendszeresen a kertben, a balkonon vagy a lakásban növényekkel körülvéve töltötték, nagyságrendekkel boldogabbnak vallották magukat, amikor érzelmi jóllétükről kérdezték őket. És ez még hagyján, de emellett sokkal többen találták úgy, hogy életüknek van értelme és a jó értelemben vett felelősség, gondoskodás érzete is sokkal erősebb volt esetükben. A kutatók azt is megvizsgálták, hogy általában véve mitől boldogok ezek az emberek (ez még a járvány előtti időkben volt) és a kertészkedés stabilan az első harmadba került a barátokkal töltött idő, a szórakozás vagy a játék közé. 

Amellett, hogy a kertészkedés eredményei „kézzel foghatóak”, hiszen a növények meghálálják a törődést és a gondoskodást, más jótékony hatásai is vannak. Ilyenek például a színek, elsősorban a zöld. Életünk, különösen a nagyvárosokban élőknél és még inkább a bezártságba kényszerülteké, jelentősen elszürkült. A kutatások úgy találják, hogy a zöld szín megnyugtat, mindemellett nem véletlen, hogy az egészség színe is egyben. Ezért hasznos az időnket a természetben, zöldövezetben tölteni vagy növényekkel körülvenni magunkat, hiszen így tudattalanul is egészségesebbnek érezzük magunkat. Egy hosszú évekig tartó amerikai vizsgálatban tárták fel, hogy a városlakók között szignifikánsan nőtt az egészségérzet, ha a betonrengetegben parkokat és közösségi kerteket létesítettek, fákat ültettek, illetve a kopár színeket is természetközeliekre cserélték a házfalakon. Az évekig tartó adatfelvétel során bizonyítást nyert, hogy az ott lakók közérzete javult, egészségkilátásaikat jobbnak értékelték, de emellett egészségi mutatóik is javultak (alacsonyabb pulzust és kevesebb gyógyszerfogyasztást mértek). Egy húszezer főt meghaladó angliai felmérés eredményei alapján összefüggést találtak az egészségérzet és az élettel való elégedettség, illetve a szabadban töltött idő között. Egészen pontosan azoknál, akik legalább heti 2 órát töltenek a természetben, sokkal többen számoltak be boldogságról és jóllétről. 1-2 éve érkezett hír arról, hogy Nagy-Britanniában az orvosok már receptre írják fel a szabadban töltött időt a jobb közérzet, erősebb immunrendszer, a lelki betegségek megelőzése és végső soron a kevesebb kórházban töltött idő érdekében. A kísérlet 4 hónapja alatt a páciensek 80%-a arról számolt be, hogy kevesebbszer kellett találkoznia az orvosával. Ez hát a zöldövezet közvetett egészségügyi hatása!

Idéntől sokan lehetőségként élik meg a bezártság miatt kapott extra órákat. Az utazás rovására nyert szabadidőt vagy az otthon töltött rugalmasabb munkaidő-beosztást környezetük ápolására, hobbira, kertészkedésre vagy több szabadban töltött időre fordítják. Egy másik cikkünkben utaltunk rá, hogy azok, akik pl. testmozgásra fordítják a felszabadult időt, átlagosan 45 perc plusz alvásidőt és jobb minőségű éjszakai feltöltődést „kaptak cserében”. A természetközeliséghez kapcsolódó szokások újraéledőben vannak, sokan maguk termesztik a konyhai alapanyagok egy részét, nem számít, hogy éppen egy társasház balkonján vagy egy kertes házban teszik. A növények között töltött idő nemcsak pszichésen térül meg, hanem fizikailag is: egy kiadós ásás, favágás vagy gereblyézés felér akár egy-egy edzéssel is, ha nem csak immel-ámmal, hanem teljes erőbedobással csináljuk. Ha szerencsénk van, akkor emellett sokat lehetünk friss levegőn is, a növények fejlődnek és virágokat vagy termést hoznak – minden adott lehet tehát ahhoz, hogy jól legyünk és egészségesek is maradjunk! Ki a szabadba tehát, gondozzuk a növényeket és vele a lelkünket és a testünket is!

Mi a hosszú, egészséges élet titka?

Az embereket mindig is foglalkoztatta, hogy mi a hosszú élet titka, keresték a csodaelixírt, a fiatalság forrását, gyümölcsét. A mai rohanó világunkban meg különösen szeretnénk megállítani és visszafordítani az időt, az “anti-aging” kifejezésre például 312 millió találat van az interneten. Sokak vágya, hogy jó lenne sokáig fiatalnak maradni, jól kinézni, sokáig fitten és egészségben élni…

Tovább olvasom »

Hidratálj okosan!

Úszom a boldogságban -hallottuk már ezt a kifejezést, ugye? De miért is beszéljünk róla most a hidratáció kapcsán? Ahogy a boldogság sem jön magától, így a megfelelő hidratáltságunkra is érdemes odafigyelni és tenni érte. Szervezetünk kb. 55-60 %-a víz, mivel nincs folyadékraktára, a felesleget pedig a vese kiválasztja, így MINDEN NAP gondoskodnunk kell a folyamatos

Tovább olvasom »

Sporttáplálkozás, nemcsak sportolóknak versenyidőszakra!

Sporttáplálkozás, nemcsak sportolóknak versenyidőszakra!  Egy átlag felnőttnek, hetente legalább háromszor 30–45 perc sportolásra lenne szüksége. Aki ezt rendszeresen megteszi az előbb-utóbb jelentkezik egy-egy versenyre, megmérettetésre. Azonban ahhoz, hogy teljesítményed a lehető legjobb legyen tisztában kell lenned azzal, hogy hogyan táplálkozz a megmérettetés előtti időszakban. Így készültünk néhány jó tanáccsal a versenyt megelőző napokra és a

Tovább olvasom »