Immunrendszer erősítés táplálkozással

Az vagy, amit megeszel – ezt a kifejezést  először  Ludwig  Andreas Feuerbach használta 1863-ban kiadott könyvében.

 Az elfogyasztott ételek alapanyagai jelentősen befolyásolhatják a szervezetünk működését. Hogy miért? Mert a testünkben lévő sejtek nagy többsége abból az ételből származik,amelyet megeszünk.

Immunrendszerünk feladata az, hogy a fertőzésektől, és saját kóros sejtjeinktől védje  a szervezetünket, egészsége ezért létfontosságú számunkra. Megfelelő működésében az életmódnak (táplálkozásnak, elegendő folyadékfogyasztásnak, testmozgásnak, hatékony stressz-kezelésnek, elegendő pihenésnek, alvásnak) alapvető szerepe van.

A szervezet természetes ellenálló képessége javítható, ha étrendünk megfelelő mennyiségben tartalmazza az immunrendszer felépítéséhez, aktivitásához szükséges teljes értékű fehérjéket, az ásványi anyagok közül cinket, továbbá egyes vitaminokat (C-, D-, E-vitamin), és elegendő mennyiségű folyadékot.

Fehérje

Immunrendszerünk hatékony működéséhez jó minőségű fehérjére van szükség, mely a tejtermékekben (pl. túró, joghurt), nem feldolgozott húsokban, halakban, tojásban található. Az állati eredetű termékeknél – a további egészségi hatások figyelembevételével – célszerű a kis zsírtartalmú, sovány készítményeket választani. Ezek hasznosulásának, anyagcseréjének egyik nélkülözhetetlen tényezője a B6-vitamin, melynek gazdag forrása többek között a barna rizs, és a teljes kiőrlésű gabonatermékek.

 Cink és C-vitamin

 A C-vitamin és a cink fontos szerepet játszik az immunvédelemben és az egészség fenntartásában. Sajnos azonban bevitelük gyakran elégtelen, hiszen legtöbben nem az ajánlásnak megfelelően táplálkoznak , ezért hiányuk működési zavarhoz vezethet. Az cink legfontosabb étrendi forrásai a tökmag, a sovány marhahús, és a hüvelyes növények. Ahhoz pedig, hogy elegendő C-vitaminhoz jussunk, fogyasszunk naponta többször friss gyümölcsöt (pl. citrusfélék, kivi) és zöldséget (pl. zöldpaprika, savanyú káposzta).

D-vitamin

 A D-vitamin az immunválasz fontos szabályozója. Mivel a D-vitamin pótlása  nem étrendi kérdés , célszerű kiegészíteni a táplálékunkat az őszi-téli időszakban D-vitaminnal, melynek mindig személyre szabottnak kell lennie. A tavaszi-nyári időszakban a napfényből is tudjuk tölteni a D-vitamin raktárainkat.

E-vitamin

 A káros szabadgyököket hatástalanító E-vitamin segíti az immunsejtek képződését. Az étolajokon kívül többek között a gabonacsírákban és tojássárgájában található meg.

Probiotikumok

A bélrendszerünknek jelentős szerepe van az immunvédekezésben. A probiotikus tejtermékek olyan hasznos baktériumokat (főleg lakto- és bifidobacillusokat) tartalmaznak megfelelő mennyiségben, amelyek a vastagbélben megtelepedve kevesebb életteret hagynak a kórokozóknak, így támogatják a bélflóra és a védekező rendszer épségét . Ezeket az élelmiszereket ezért érdemes naponta fogyasztani.

Fitovegyületek

Növényi táplálékaink, úgynevezett fitovegyületekben  gazdagok. Ennek a növényi összetevőnek a felfedezése új távlatokat nyitott az ételek élettani megítélésében. A színes, antioxidánsban gazdag élelmiszerek szabadgyököktől kapacitása kiemelkedő.

Az étrend-kiegészítők szedése és a „szuper élelmiszerek” fogyasztása helyett a változatos, sokféle alapanyagot tartalmazó étrenddel hatékonyabb működésre serkenthetjük védekező rendszerünket. Ne felejtsük el, az immunrendszert erősítő értékes tápanyagokat természetes forrásból – élelmiszerekkel, ételekkel – elfogyasztva nem lehet túladagolni, sőt ezek valószínűleg egymás hatását és hasznosulását is támogatják. Az elfogyasztott ételek alapanyagai jelentősen befolyásolhatják a szervezetünk működését, ha nem is érezzük annak közvetlen hatását,de számtalan kórkép megelőzésében  fontos szerepet tölthet be.

https://mdosz.hu/hun/wp-content/uploads/2019/02/taplalkozasi_akademia_hirlevel_2019_02_natha_immunrendszer_taplalkozas.pdf

Lelki egészség

Ingerlékenység és állandó feszültségérzés gyakori panaszként jelenik meg napjainkban. Az ezekhez társuló testi tünetek, mint az emelkedett pulzusszám és vérnyomás, a magas vércukorérték stb. kezelésére jól ismerjük a rendszerint elsődlegesen alkalmazott orvosi eszköztárat. A lélektanilag megközelített egészségmegőrzésről keveset tudunk, pedig a testi tünetekben jelentkező „betegségeink”, nem választhatóak el lelkünk működésének állapotától. A pszichés egyensúlyunkat megbolygató

Tovább olvasom »

Mozgás örömmel és jótékonykodással (élménybeszámoló)

Ezen a szerdán nem a szokásos kora reggeli futással indult a napom. Általában ilyenkor a hangulatomtól függő útvonalat és távot választok valahol a környéken, most viszont később kezdtem, többet is futottam, de leginkább: ezúttal egy konkrét célom volt. Csatlakoztam egy jótékonysági futáshoz, ami egyben a véradást is népszerűsíti!  Már hallhattatok tőlünk is Gui Angéláról, aki

Tovább olvasom »