IBS, azaz irritábilis bélszindróma – Mi tehetsz ellene?

Az irritábilis bél szindróma (IBS) egy funkcionális bélbetegség, ami azt jelenti, hogy a bélrendszernek valamilyen működésbeli zavara van, de szervi probléma nem áll fenn. Az érintettek panaszai változatosak, de a többség puffadásról, bélgörcsökről, görcsös hasi fájdalmakról, hasmenésről vagy székrekedésről, esetleg a kettő váltakozásáról, erős, hallható bélmozgásokról, szelességről számol be. Az irritábilis bél szindróma tünetei többnyire 20 és 30 éves kor között jelentkeznek először. Egy nagyon gyakori betegségről van szó, ami nőknél hozzávetőleg kétszer olyan gyakran fordul elő, mint férfiaknál.

Jelenlegi gyógymódja nem ismert,a hosszútávú kezelése jellemző,mely egyben életmód terápiát is jelent.

Diétája

Az IBS kezelése összetett,de lényeges része a diéta,a pszichés támogatás és a rendszeres testmozgás. A panaszt okozó élelmiszerek, ételek betegenként beltérőek, ennek ellenére meghatározható az ún. egyéni intoleranciát okozó táplálékok köre. A diéta során minden olyan táplálékot kerülni kell, amely biztosan panaszt okoz.  IBS mellett gyakran laktóz- és /vagy fruktózérzékenységet diagnosztizálnak. Előfordulhat, hogy pozitív laktóz- ,fruktózintolerancia teszt nélkül is fennálnak a tejcukor- és a gyümölcscukor-emésztés zavarára utaló tünetek. Mindkét esetben a tejcukor- és a fruktózszegény étrend alkalmazása javasolt.

IBS-ben a gyakori tünetprovokáló táplálékok köre a gázképződést elősegítők, melyek teljes elhagyása szükséges. Ilyenek pl.hüvelyesek, hagymafélék, zeller, retek, karalábé,tarlórépa, mazsola, banán, sárgabarack,szilva, ringló, aszalt szilva, káposztafélék, csírák.

Előfordulhat, hogy a glutén is tünetprovokáló, amely állapot nem azonos a coelikaliával (lisztérzékenység), hanem (gluten sensitivity without overt celiac disease).

Ma még azonban nem tisztázott egyértelműen a kapcsolat a gluténfogyasztás és az IBS között,így nem javasolt diagnózis hiányában hosszútávú gluténmentes diétát folytatni.

Újdonság az IBS terápiájában az ún. FODMAP hipotézis, mely szerint az IBS-ben a tünetekért azok a szénhidrátok felelősek, amelyek az emésztési és felszívódási zavarából kifolyólag a disztális vékonybélben ill. a vastagbélben fermentálódnak.

 A FODMAP források:

-fruktánok:búza, hagymafélék,(elsősorban vöröshagyma,póréhagyma, lilahagyma, fokhagyma,mevehagyma),csicsóka, édeskömény, okra.

-galaktánok: hüvelyesek, káposztafélék

-glukánok:búza, zab

-rezisztens keményítő: burgonya, kukorica,hüvelyesek,gesztenye, főzni való banán.

-laktóz:tej ,joghurt, friss sajtok, laktóztartalmú élelmiszerek

-fruktóz:magas fruktóztartalmú készítmények, élelmiszerek( gyümölcspürék, smoothie-k, gyümölcslevek,befőttek,dzsemek, lekvárok, szárított és kandírozott gyümölcsök, azok az élelmiszeripari termékek, amelyekben fruktózt használnak édesítésre pl. diabetikus termékek egy része ilyen, méz, kukoricaszirup,magas fruktóztartalmú gyümölcsök(kajszibarack, körte, mangó, görögdinnye).

-xilitol,mannitol,maltitol,szorbitol ( azok az élelmiszeripari termékek, amelyekben a cukoralkohol az édesítő.

IBS-ben előfordul, hogy mind a rostgazdag, mind a rostszegény étrend a tünetek erősödésével járhat, így pontosítani kell, mi okozza a tüneteket( táplálkozási-tüneti napló vezetése szükséges )

Az IBS diétájáról általánosságban:

-törekedjen, az egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozásra ( 3-5 alkalommal étkezzen)

-lehetőleg azonos időben étkezzen,és kellő időt hagyva az étkezésre! (Ne egyen kapkodva,sietve)

-3x fogyasszon friss gyümölcsöt, zöldséget naponta ( egyéni tolerancia figyelembevételével !!)

-Csökkentse a sok zsiradékot tartalmazó ételek, élelmiszerek fogyasztását.

-Ne igyon kávét és üdítőitalokat ( se cukrosat, se cukoralkohollal édesítettet)

-Az étrendje olyan mértékben tartalmazzon rostokat, ami még nem fokozza a panaszait.

-Ne fogyasszon cukoralkohollal édesített élelmiszeripari terméket, ideértve a cukormentes rágógumit is.

-Kerülje a magas rezisztens keményítőtartalmú élelmiszereket, ételeket (pirított, vagy újramelegített kenyér, burgonya, hüvelyesek).

-Laktózintolerancia esetén laktózmentes termékeket fogyasszon.

-Fruktózintolerancia esetén csökkentse, de ne hagyja el teljesen a fruktóztartalmú élelmiszerek fogyasztását.

Könyvajánló a témához

A bélérzékenység és ami valójában mögötte rejlik ( Holló és ts.Kiadó,Thilo Schleip,dr.Gabi Hoffbauer)

Barangolás a bél körül ,a tudatos és színes táplálkozás alapelvei( dr.Tamási Klára,Partvonal Kiadó)

Alacsony Fodmap étrend (Bartha Ákos,Mezei Elmira,Jaffa Kiadó)

A stressz

Az első és legfontosabb, hogy tisztában legyünk azzal, mi is a témánk tárgyának pontos meghatározása, vagyis: Mi a stressz? A stressz mindenkinek mást és mást jelent csakúgy, mint

Tovább olvasom »