Egészséges táplálkozás

Elhízás – 2. rész

(Cikkünk első részét itt tudod olvasni) „Az evés természetes. A hízás döntés kérdése.” – ezek Jeffrey Eugenides amerikai Pulitzer-díjas író szavai, amelyek a mai modern világra nézve nagyon is igazak. A jelenlegi trendek alapján 2025-re várhatóan minden ötödik ember elhízott (BMI > 30 kg/m2) lesz a Földön. Az elhízás hátterében az orvosi illetve egészségi okok mellett

Tovább olvasom »

Az elhízás, mint krónikus alapbetegség

Az elhízás során a többlet energiabevitel miatt kialakuló zsírraktározás olyan mértékű, hogyaz hatással van az egészségi állapotra. Oka, az  egyén életmódja. Formái:-főleg férfiaknál ( hasi területet érintő),ALMA típusú elhízás.-főleg nőknél ( fenék, comb környéke), KÖRTE típusú elhízás.  Fogyókúrás étrend alapjai Napi 500 kcal. bevitel csökkentésével, heti 0,5 kg-ot lehet fogyni. De az ennél több vagygyorsabb

Tovább olvasom »

Mit egyenek (és mit ne) a gyermekek?

Súlykontroll gyermekkorban (video) Az elhízás már gyermekkorban is számos krónikus betegség kockázatát növeli. A kövér gyermekek nagy része küzd depresszióval vagy kortárs bántalmazás célpontjai. Mit tehet a szülő, ha már kialakult a probléma és mit tehet megelőzésképpen? Szántó Gyöngyi dietetikus ebben a webináriumban az alábbi témákat járja körül: mi lehet a probléma a gyermek által áhított

Tovább olvasom »

IBS, azaz irritábilis bélszindróma – Mi tehetsz ellene?

Az irritábilis bél szindróma (IBS) egy funkcionális bélbetegség, ami azt jelenti, hogy a bélrendszernek valamilyen működésbeli zavara van, de szervi probléma nem áll fenn. Az érintettek panaszai változatosak, de a többség puffadásról, bélgörcsökről, görcsös hasi fájdalmakról, hasmenésről vagy székrekedésről, esetleg a kettő váltakozásáról, erős, hallható bélmozgásokról, szelességről számol be. Az irritábilis bél szindróma tünetei többnyire 20

Tovább olvasom »

Menni vagy nem menni ?- a rostok táplálkozás élettani jelentősége

Korunk civilizációs betegsége minden korosztályt és nemet érint. Időnk nagy részét munkahelyünkön töltjük, állandó rohanásban, stresszben. Kevés folyadékot fogyasztunk, rendszertelenül eszünk, nem mozgunk eleget. Ezek a tényezők elegendőek ahhoz, hogy megzavarják székelési szokásainkat.  A felmérések szerint gyakoribb probléma  a nők körében és az időseknél.  A fejlődő országokban jóval kevesebb embert érint, míg Nyugat Európában 20-30%-ra

Tovább olvasom »

A jó ,a rossz, és a csúf-avagy a zsírsavak táplálkozás élettani jelentősége

A zsírok szerepe a szervezetben A zsírok szerepe meghatározó és a napi energia bevitelünk 30%-át ebből is szükséges fedeznünk. Miben segítenek a testünknek? szükségesek a sejthártya felépítéséhez energiaforrásul szolgálnak a szervezet számára segítik a zsírban oldódó vitaminok felszívódását (A,D,E,K) állandó szinten tartják a testhőmérsékletet szükségesek egyes hormonok működéséhez, és a D vitamin képződéséhez az elfogyasztott

Tovább olvasom »

Hozd magad formába!

Hogyan legyünk egészségesek és érezzük jól magunkat a bőrünkben? Miért lehet szükség életmód váltásra? Mit értünk életmód alatt? Az életmód olyan magatartások, tevékenységek összessége, amelyeket az adott körülmények között viszonylag szabadon választhatunk meg. Bár az életmódunkat sok minden befolyásolhatja, pl. hol élünk, mi a foglalkozásunk? Mégis az egyéni szerepünk az életmódunk kialakításában döntő tényező. Nem

Tovább olvasom »

Színezd újra

Láttunk már fekete-fehér régi filmet? Teljes mértékben élvezhető volt a történet? Színek kavalkádja vesz minket körül.  Nem véletlenül látunk mi is színesben. Gyerekkorunkban vagy a gyerekeinkkel sokan szerettük a színezőket kiszínezni. A színek hangulatunkra gyakorolt hatásáról is biztosan hallottuk, de foglalkozunk-e a táplálékunk színesebbé tételével? Sokszor észre sem vesszük, hogy a tányérunkon nem törekszünk az

Tovább olvasom »

A jóból is megárt a sok

A nyár kedvez a gyümölcs és zöldségfogyasztás növelésének, egyben jó hatással lehet a testsúlyunk alakulására is. De mit tegyünk, ha nem tudunk megállni 1 db banán elfogyasztása után vagy többet ennénk a görögdinnyéből, mint egy szelet? Kis étkezésekre tökéletes választás a gyümölcs illetve zöldség és  minden évszakban ajánlott.   De ahogy a „kis étkezésben” lévő szó

Tovább olvasom »

Strandtudatos táplálkozás, avagy legyünk jól nyáron is!

Jaj, úgy élvezem én a strandot….énekli a pancsoló kislány. A strandon vagy nyaraláskor  Bambi  már nem kapható,de számos íncsiklandó csemege igen. Mit válasszunk, ha meg szeretnénk őrizni egészségünket, alakunkat ( amit nagy nehezen értünk el a bikini-szezonra) ? A  folyadék fogyasztásunk mennyiségére és minőségére érdemes odafigyelnünk. A melegben több folyadékot szükséges fogyasztanunk és nem mindegy,

Tovább olvasom »

Hidratálj okosan!

Úszom a boldogságban -hallottuk már ezt a kifejezést, ugye? De miért is beszéljünk róla most a hidratáció kapcsán? Ahogy a boldogság sem jön magától, így a megfelelő hidratáltságunkra is érdemes odafigyelni és tenni érte. Szervezetünk kb. 55-60 %-a víz, mivel nincs folyadékraktára, a felesleget pedig a vese kiválasztja, így MINDEN NAP gondoskodnunk kell a folyamatos

Tovább olvasom »

Sporttáplálkozás, nemcsak sportolóknak versenyidőszakra!

Sporttáplálkozás, nemcsak sportolóknak versenyidőszakra!  Egy átlag felnőttnek, hetente legalább háromszor 30–45 perc sportolásra lenne szüksége. Aki ezt rendszeresen megteszi az előbb-utóbb jelentkezik egy-egy versenyre, megmérettetésre. Azonban ahhoz, hogy teljesítményed a lehető legjobb legyen tisztában kell lenned azzal, hogy hogyan táplálkozz a megmérettetés előtti időszakban. Így készültünk néhány jó tanáccsal a versenyt megelőző napokra és a

Tovább olvasom »

Táplálkozási tanácsok rendszeresen sportolóknak

A jó idő beköszöntével sokan kezdenek intenzív sportolásba, ez azonban minden esetben megterhelést jelent a szervezet számára. Működésünk üzemanyagát a tápanyagok biztosítják, éppen ezért fontos, hogy megfelelően válasszuk meg ezeket. Ha betartjuk ezeket az alapvető táplálkozási szabályokat, akkor ezt szervezetünk a teljesítményünk növelésével hálálhatja meg. Mutatjuk milyen tápanyagokra és élelmiszerekre érdemes odafigyelni! A fehérjék szerepe

Tovább olvasom »

Immunrendszer erősítés táplálkozással

Az vagy, amit megeszel – ezt a kifejezést  először  Ludwig  Andreas Feuerbach használta 1863-ban kiadott könyvében.  Az elfogyasztott ételek alapanyagai jelentősen befolyásolhatják a szervezetünk működését. Hogy miért? Mert a testünkben lévő sejtek nagy többsége abból az ételből származik,amelyet megeszünk. Immunrendszerünk feladata az, hogy a fertőzésektől, és saját kóros sejtjeinktől védje  a szervezetünket, egészsége ezért létfontosságú

Tovább olvasom »

Terjed-e a COVID élelmiszereken? – élelmiszerbiztonság a járvány idején

A WHO becslése szerint naponta több mint ezren halnak meg és évente több száz millióan betegednek meg fertőzött élelmiszerek miatt. A COVID-19 világjárvány kezdeti időszakában nem volt bizonyos, hogy az új koronavírus terjedése élelmiszerek közvetítésével várható-e. Vizsgálataik eredményei alapján az összes meghatározó élelmiszer-biztonsági és járványügyi európai és világszervezet azt állítja, hogy koronavírus nem terjed élelmiszerek útján.

Tovább olvasom »

Egészséges táplálkozás a járvány idején is – 3 fontos alapelv tippekkel

Az egészségünket nagyban befolyásolja, hogy mit eszünk. Ha odafigyelünk a táplálkozásunkra, akkor jobb lesz az egészségünk, ám ha nem figyelünk rá, annak súlyos következményei lehetnek. Ahogy a gyenge minőségű üzemanyag tönkreteheti a motort, úgy a mi egészségünket is tönkreteheti, ha nem megfelelően dolgozzuk fel és tároljuk az élelmiszereket, vagy egészségtelen ételeket eszünk. Lehet, hogy ez

Tovább olvasom »

A tökéletes vacsora

A tökéletes vacsora mindenkinél mást jelent, mivel nincs két egyforma ember és nincs két egyforma nap sem. Vannak általános irányelvek, melyek mentén körvonalazhatók az ajánlások, és szükséges lehet megtanulnunk változtatni, ha erre okunk van.

Tovább olvasom »

Receptek – Mit együnk az ünnepek alatt?

Mit érdemes sütni, főzni az ünnepek alatt, ha egészséges ételeket szeretnél az asztalra rakni? A Legyek jól! webináriumsorozat keretében Szántó Gyöngyi dietetikusunk,aki bár családjával nem ünnepli a karácsonyt,mégis a munkája során rendkívül gyakran találkozik a karácsonyi lakoma hatásaival,ezért felhívja a figyelmet,mire érdemes odafigyelni. Ha nem tudtál élőben csatlakozni, akkor ezúttal az alábbi videóban is visszanézheted,

Tovább olvasom »
Most érkezett:

Aktuális

Örökké élünk…? Lássuk, mely tényezők befolyásolják a várható élettartamot!

Sokszor hangzik el, hogy hazánk egészségügyi állapota nem tartozik a legjobbak közé és a sok krónikus betegség egyben magasabb halandóságot is jelent. Ez kétségkívül így van, de hasznos lehet, ha a statisztikai adatok mögé nézünk, hogy jobban megértsük, milyen tényezők befolyásolják a növekvő életkilátásokat a világban, Európában és Magyarországon. Közismert, hogy Magyarországon és régiónk egy

Miről ismerhető fel a kamaszkori szorongás?

A tinédzser korú fiatalok lelki egyensúlyára egyre inkább figyelnünk kell. Ebben az életkorban nagyon jellemzőek a hangulatingadozások, erősödik a szülőkről való leszakadás és egy másik közösséghez való tartozás igénye. Ráadásul természetes az életkori sajátosságnak is betudható fáradtság, bezárkózás is – így nem kell feltétlenül a legrosszabbra gondolnunk. Ugyanakkor azt is érdemes tudni, hogy a különféle

Kezdjük az új évet új alvási szokásokkal!

Általában az év végére fáradunk ki a leginkább, melyet tetéz a karácsonyi időszak miatt fokozódó stressz, a leghosszabb sötét időszakok és az ünnepek, különösen a szilveszter miatt növekvő alkohol-fogyasztás és a felborult életritmusunk. Az utóbbi években amúgyis romló általános alváshelyzetet ráadásul a pandémiával járó körülmények is súlyosbították: a bezártság, a növekvő inaktivitás és a vírusfertőzéssel

Mi az az asszertív kommunikáció és miért jó nekünk?

Az asszertivitás tulajdonképpen önérvényesítést jelent. Az asszertív viselkedés számos helyzetben segítségünkre lehet. Leggyakrabban abban az esetben vesszük nagy hasznát, ha szembe kerülünk valakivel és ki kell állnunk a saját ügyünk mellett. Az asszertív személy, olyan kommunikációt használ, amellyel meg tudja védeni saját álláspontját, önbecsülését és eléri célját, viszont eközben senkit nem hoz abba a kellemetlen