Egészséges táplálkozás a járvány idején is – 3 fontos alapelv tippekkel

Az egészségünket nagyban befolyásolja, hogy mit eszünk. Ha odafigyelünk a táplálkozásunkra, akkor jobb lesz az egészségünk, ám ha nem figyelünk rá, annak súlyos következményei lehetnek. Ahogy a gyenge minőségű üzemanyag tönkreteheti a motort, úgy a mi egészségünket is tönkreteheti, ha nem megfelelően dolgozzuk fel és tároljuk az élelmiszereket, vagy egészségtelen ételeket eszünk. Lehet, hogy ez nem azonnal fog megtörténni, de idővel biztosan.

 Az egészségtelen ételek és italok rendszeres fogyasztása növeli a szívbetegség, a stroke, a cukorbetegség és a rák kialakulásának kockázatát. Egy tanulmány szerint 2017-ben több mint 11 millió ember halt meg a helytelen táplálkozás miatt Most, hogy sokan pandémiás fáradtságtól szenvedünk hónapok óta és sokunkat érint a romló életminőség, stressz, alvásproblémák, fokozottabban figyeljünk oda, hogy mivel táplálkozunk. Megéri! 

Gyakori tévhit, hogy „már olyan régóta egészségtelenül táplálkozom, hogy nincs értelme változtatnom.” Ezzel szemben tény, hogy a kutatók megállapították, hogy az egészséges táplálkozás csökkenti a korai elhalálozás kockázatát. És minél hosszabb ideje táplálkozik valaki egészségesen, annál jobb.

Íme 3 egyszerű elv a járvány idején az egészséges táplálkozáshoz – hozzá tippekkel:

Jelenleg nincs olyan étrend kiegészítő vagy étel, ami megvéd a COVID-19-től, de az egészséges táplálkozás, az immunrendszer erősítése, a higiénés szabályok betartása segít a megelőzésben.

 

1. Mindennap fogyasszunk különböző zöldségeket és gyümölcsöket!

A zöldségek és gyümölcsök sok vitamint, ásványi anyagot és egyéb fontos tápanyagot tartalmaznak, amelyek elengedhetetlenek az egészségünk fenntartásához. A WHO ajánlása szerint naponta legalább 400 gramm zöldséget és gyümölcsöt kellene fogyasztani. Ebbe nem tartoznak bele a magas keményítőtartalmú zöldségek (pl. a burgonya). Mit is jelent ez a gyakorlatban?

  • étkezéshez, mindig fogyasszunk zöldségeket!
  • nasi gyanánt együnk friss zöldséget, gyümölcsöt! pl. zöldséges mártogatós, gyümölcs-chips
  • fogyasszuk a szezonális zöldségeket, gyümölcsöket a hazai kínálatból
  • variáljuk a zöldség és gyümölcsbevitelünket, tegyük színessé a tányérunkat minden étkezésnél (tehát tízóraira és uzsonnára is).
  • kiegyensúlyozott, vegyes táplálkozással a szervezet vitamin- és ásványi anyag ill. nyomelem ellátottsága megfelelő tud lenni.

 

2. Csökkentsük a zsírok bevitelét!

Mivel a bezártságban kevesebbet mozgunk, kevesebb energiára is van szükségünk. A WHO ajánlása szerint fontos, hogy minél kevesebb feldolgozott és olajban sült ételt, illetve rossz minőségű pékárut fogyasszunk, mert ezek gyakran egészségtelen zsírokat tartalmaznak. Ha lehet, telítetlen zsírsavakat tartalmazó növényi olajokat használjunk! (A telítetlen zsírsavakban gazdag zsiradékok szobahőmérsékleten folyékonyak.) Ezek egészségesebbek, mint azok, amelyekben sok a telített zsírsav (pl. sertészsír)

 

3. Fogyasszunk kevesebb cukrot és sót, mert ezek felesleges terhet jelentenek az emésztésünknek. A WHO azt ajánlja, hogy egy felnőtt naponta kevesebb, mint 1 teáskanálnyi sót fogyasszon. De hogyan csökkenthetjük a napi sóbevitelt?

  • kevesebb szószt, mártást, levesport, dresszinget, konzervet használjunk
  • ne hagyjuk kint az asztalon sótartót
  • limitáljuk vagy hagyjuk el teljesen a chipseket, sós rágcsálnivalókat
  • vásárlásnál válasszunk alacsonyabb sótartalmú termékeket

Cukorból pedig kevesebb, mint 1-2 teáskanálnyit (kb. 50 gramm) ajánlatos fogyasztanunk. (Ebbe beletartoznak a koncentrált vagy finomított cukrok, mint például a kristálycukor, a méz és a szirupok is, de nem értendő bele a nyers zöldségekben, gyümölcsökben és a tejben található természetes cukor). Sok feldolgozott élelmiszer és ital rengeteg cukrot tartalmaz, pl. 3,5 deciliter cukros üdítőben átlagosan 10 teáskanálnyi cukor van! Bár az üdítőitaloknak nagyon magas a kalóriatartalma, a tápértékük nagyon alacsony (vagy szinte semmi).

A kiegyensúlyozott táplálkozás kihívás, de nem lehetetlen. Legyünk nyitottak, türelmesek, minden héten tűzzünk ki csak egy célt, amelyet az egészségesebb táplálkozásunk érdekében tenni szeretnénk! Ehhez sok sikert kívánok minden vállalkozó kedvű olvasónak! Ha pedig segítséget, támogatást kérnek, ITT megtehetik. 

 

 

Forrásmunkák:

https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/healthy-diet

https://www.who.int/news-room/feature-stories/detail/5-tips-for-a-healthy-diet-this-new-year

 

Mi a hosszú, egészséges élet titka?

Az embereket mindig is foglalkoztatta, hogy mi a hosszú élet titka, keresték a csodaelixírt, a fiatalság forrását, gyümölcsét. A mai rohanó világunkban meg különösen szeretnénk megállítani és visszafordítani az időt, az “anti-aging” kifejezésre például 312 millió találat van az interneten. Sokak vágya, hogy jó lenne sokáig fiatalnak maradni, jól kinézni, sokáig fitten és egészségben élni…

Tovább olvasom »

Hidratálj okosan!

Úszom a boldogságban -hallottuk már ezt a kifejezést, ugye? De miért is beszéljünk róla most a hidratáció kapcsán? Ahogy a boldogság sem jön magától, így a megfelelő hidratáltságunkra is érdemes odafigyelni és tenni érte. Szervezetünk kb. 55-60 %-a víz, mivel nincs folyadékraktára, a felesleget pedig a vese kiválasztja, így MINDEN NAP gondoskodnunk kell a folyamatos

Tovább olvasom »

Sporttáplálkozás, nemcsak sportolóknak versenyidőszakra!

Sporttáplálkozás, nemcsak sportolóknak versenyidőszakra!  Egy átlag felnőttnek, hetente legalább háromszor 30–45 perc sportolásra lenne szüksége. Aki ezt rendszeresen megteszi az előbb-utóbb jelentkezik egy-egy versenyre, megmérettetésre. Azonban ahhoz, hogy teljesítményed a lehető legjobb legyen tisztában kell lenned azzal, hogy hogyan táplálkozz a megmérettetés előtti időszakban. Így készültünk néhány jó tanáccsal a versenyt megelőző napokra és a

Tovább olvasom »