A művészet által is gyógyulhatunk

A művészetek egészen az ősidők óta velük vannak és segítenek a különféle események, történések feldolgozásában, érzelmeink kifejezésében. Ugyanígy meríthetünk példákat a személyes életünk fejlődéséből is, ugyanis ki ne szeretett volna kisgyermekként rajzolgatni, színezgetni vagy ki ne pördült volna táncra egy-egy dallamos zenét hallgatva?

A kulturális és kreatív tevékenységek, mint amilyen a tánc, éneklés és a különböző alkotói tevékenységek pl.: festés, szobrászat, de akár még a múzeumba, színházba járás is pozitív hatást gyakorol a testi és a lelki egészségre egyaránt, derült ki a WHO egyik 2019-es kutatásából. Eszerint a közel 1000 publikációt összevető felmérés szerint a műélvezet és az alkotói tevékenységek, olyan megbetegedésekre nyújthatnak megoldást, mint a cukorbetegség, az elhízás és a mentális elmeállapot rendellenességei. Ezenfelül pedig segíthetnek a stresszkezelésben és a feltöltődésben, valamint kiegészíthetik a hagyományos orvosi kezeléseket, például a daganatos terápiák mellékhatásainak kezelésében, mint az aluszékonyság, hányinger, étvágytalanság és a nehéz légzés.

Az alkotói tevékenységnek nem ritka velejárója az úgynevezett flow-élmény is, ami szintén számos előnyös hatást jelenthet az egészségünkre nézve. A flowról vagy másnéven az áramlatról Csíkszentmihályi Mihály magyar származású pszichológus írt először. Csíkszentmihályi flownak nevezte azokat a tökéletes pillanatokat, amelyeket az öröm, a kreativitás az élet teljes felvállalása jellemez. Ez az élmény akkor tud létrejönni, amikor nagyon belefeledkezünk a tevékenységünkbe, teljesen feloldódunk benne, lehet ez  művészet, sport vagy akár a természetben való gyönyörködés is, amiben teljesen elmerülünk és elveszítjük az én-és időérzékelésünk. A flow gyakori átélésével, saját magunk által teremtett boldogságot és tökéletesen tudatos állapotot hozhatunk létre, amely elengedhetetlen a lelki egyensúlyunk fenntartásához.

Az alkotói tevékenység pozitív hatását a Fusion Vital objektív, testszenzoros felmérése is igazolta egyik ügyfelünknél. Az ábrán az illető egy napjának részlete látható reggeltől másnap reggelig. A színes oszlopok közül a pirosak a stresszt, a kékek a fizikai aktivitást, a zöldek pedig a regeneráció időszakait jelölik. A sok zöld terület az éjszakai órákban zavartalan, pihentető alvásra utal, ugyanakkor napközben, délután 3 óra felé jól láthatóan szinte az alváshoz hasonlítható nyugodt élményeket találunk. Jól látható, hogy a fizikai terhelést (egy több körös sportversenyen volt aznap az illető) megszakító rajzolgatás olyan mértékű feltöltődést jelentett a vizsgált személy számára, mint amilyet az éjszakai pihenés jelent. Utólag elmondta, hogy a rajzolgatás teljesen ki tudja kapcsolni és jól oldja vele a verseny szüneteiben tapasztalt stresszt, ráadásul bele is tud feledkezni ezekbe az élményekbe. A hasonló napközbeni töltődések mindenkinél hozzájárulnak a stressz enyhítéséhez, a teljesítmény és a hangulat javulásához, valamint hosszútávon képesek csökkenteni a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát is.

Hogyan tudod tehát érzékelni ezeket a pozitív előnyöket? Próbálj ki minél több művészeti ágat! Ragadj ecsetet, énekelj, olvass el egy könyvet, vagy ha teheted, akkor menj el színházba! Az élmények nem fognak elmaradni és közben még az egészségedért is tudsz tenni!

Oltás kisokos 3. rész – podcast

minden, ami a koronavírus vakcinákról tudható – 3. rész 3. oltás, kell vagy nem kell? Kinek célszerű beadni, mi az az ellenanyag szint, és mit befolyásol ez? Mire mit érdemes oltani, hogyan lehet jelentkezni rá, és a legjobb tudomásunk szerint minden, ami a 3. oltás kapcsán fontos lehet.. Ezekről beszélget Vada Gergely, a legyekjol.hu kiadóvezetője

Tovább olvasom »

A jó ,a rossz, és a csúf-avagy a zsírsavak táplálkozás élettani jelentősége

A zsírok szerepe a szervezetben A zsírok szerepe meghatározó és a napi energia bevitelünk 30%-át ebből is szükséges fedeznünk. Miben segítenek a testünknek? szükségesek a sejthártya felépítéséhez energiaforrásul szolgálnak a szervezet számára segítik a zsírban oldódó vitaminok felszívódását (A,D,E,K) állandó szinten tartják a testhőmérsékletet szükségesek egyes hormonok működéséhez, és a D vitamin képződéséhez az elfogyasztott

Tovább olvasom »

Így válassz okoseszközöket az egészséged védelmében

Manapság okostelefonunk vagy különféle testen viselhető eszközeink segítségével viszonylag pontos képet kaphatunk arról, hogy mennyire éljük egészségesen az életünket. Ám a különféle kütyük és telefonos alkalmazások tengerében nehezen igazodunk el: nehéz pontosan látni, hogy melyik eszköz mire való és mennyire megbízható. Az okoseszközök piaca évek óta robbanásszerűen bővül és ma már szinte nincs olyan mobiltelefon

Tovább olvasom »