Mi a hosszú, egészséges élet titka?

Az embereket mindig is foglalkoztatta, hogy mi a hosszú élet titka, keresték a csodaelixírt, a fiatalság forrását, gyümölcsét. A mai rohanó világunkban meg különösen szeretnénk megállítani és visszafordítani az időt, az “anti-aging” kifejezésre például 312 millió találat van az interneten. Sokak vágya, hogy jó lenne sokáig fiatalnak maradni, jól kinézni, sokáig fitten és egészségben élni… Míg korábban valamilyen titkos csodaszerben, gyógynövényben vélték megtalálni a módszert erre, ma már a kutatások és a tudomány segít abban, hogy hogyan érhetjük el ezt, és a jó hír, hogy kezünkben van a megoldás!

Miért öregszünk egyáltalán?

Az öregedés a szervezetünk alapműködéséből fakad, biológiailag az idő előrehaladtával a túléléshez és a szaporodáshoz szükséges képességek hanyatlásnak indulnak az egyedeknél, mégpedig pont azért, hogy az evolúció érdekében a faj fennmaradhasson és fejlődhessen. Ez az élet rendje, így működünk.

A kor előrehaladtával az öregedés folyamata gyorsul, ugyanis testünk 35 000 milliárd sejtből áll, amik 8 évente cserélődnek, de ilyenkor egy kicsi kár keletkezik a másolásnál. Mint amikor anno VHS vagy audiokazettákra másoltuk a filmeket, zenéket. Szóval 8 évente másoljuk saját sejteinket, és a sokadik másolásnál már komoly minőségromlás következik be a sejtjeinkben, ráadásul exponenciálisan. Ezért van, hogy egy 65 éves ember 125-ször gyorsabban öregszik, mint egy 12 éves.

Az öregedés jelei kívülről leginkább az arcon (szarkalábak, nevetőráncok) és a testtartáson tettenérhetőek, belülről pedig az erőnlétünk és a szellemi képességünk csökken. A test megváltozik, csökken a tüdő kapacitás, emelkedik a nyugalmi pulzus, a vérnyomás, a koleszterinszint, stb. 

Szóval az öregedés az életünk természetes része. De van jó hír is, még a világjárványok sem zökkentik ki a trendet: egyre tovább élünk!

Meddig élhetünk?

Korábban is sokáig akartunk élni, de azért az egy kicsit lutri volt, hogy kinek meddig sikerült ez ténylegesen, a középkorban pld 30-40 év volt a felnőttkor, 50 évesen már az öregkor kezdődött (jó esetben). Ehhez képest ma már Magyarországon a születéskor várható élettartam férfiaknál 73, nőknél 79 év, de kb húsz évvel ezelőtt ez még kevesebb volt kb 4-4 évvel.. A várható élettartam egyre növekszik, főleg a tudomány, egészségügyi fejlődés, fejlesztések miatt, korábban sikerül felismerni és gyógyítani betegségeket, a tudomány ténylegesen segít abban, hogy esélyt kapjunk egyre tovább élni.

Az viszont nem mindegy, hogy ezt hogyan tudjuk ténylegesen az előnyünkre fordítani. Mert például ki szeretne mozgásszervi, vagy daganatos betegséggel sok-sok éven keresztül küzdeni, amikor öreg lesz? Az orvostudomány segít a betegségek halálozási kockázatának csökkentésében, de nagyon nem mindegy, hogy jól, egészségben élünk, vagy csak szenvedünk a kisebb-nagyobb bajainkkal az életünk előrehaladtával. 

Min múlik, hogy egészségesen tudjunk minél hosszabb időtartamot megélni?

Lehetünk sokáig egészségesek?

Az Egészségünket alapvetően 4 tényező határozza meg:

-Genetika,

-Környezeti hatások

-Egészségügyi ellátás

-és az Életmód

..és ezek közül a legnagyobb mértékben az utóbbi, azaz az Életmód az, amin múlik leginkább az egészségünk, ráadásul ez a MI kezünkben van, ezt tudjuk a leginkább mi saját magunk befolyásolni!

Ami biztosan nem segít -ezek rontják leginkább a kilátásainkat a hosszú, egészséggel teli élet érdekében- az a túlsúly, a dohányzás, a mozgásszegény életmód, és az egészségtelen táplálkozás. Az első lépés az, hogy ha minket valamelyik érint, akkor ezen változtatni kell a jó irányba!

Mit tudunk tenni magunkért?

Az életmódunk alappilléreire kell figyelni, azaz ha szeretnénk hosszú távon egészségesen élni, kövessük ezt a “nem is annyira titkos” receptet:

Örömteli mozgás: legyünk folyamatos fizikailag aktívak, rendszeresen végezzünk olyan mozgást, ami örömet okoz, javítja az állóképességet, fejleszti az izmainkat, és segít a stressz káros hatásainak enyhítésében. Most egy közös kihívást is indítottunk az örömteli mozgás érdekében.

Egészséges táplálkozás: kiegyensúlyozott, rostokban, zöldségekben gazdag étrend mellett figyeljünk a hidratálásra, vigyünk be megfelelő mennyiségű folyadékot a szervezetünkbe, elsődlegesen vizet.

Lelki egyensúly: figyeljünk oda a test mellett a lélekre is, ahogy törődünk a külsőnkkel, úgy figyeljünk a belső működésünkre is, az elme, a lélek es a test ugyanis szorosan együttműködik, tartsunk szüneteket a nagy rohanásban, töldődjünk fel minél többször.

Életminőség és Teljesítmény: a stressz káros hatásai ellen tudatosan tegyünk, hogy ne betegítsen meg minket, figyeljünk a regenerációra, megfelelő mennyiségű és minőségű alvásra. Legyünk sokat közel a természethez, tudatosan figyeljünk az életvitelünkre, törődjünk a kapcsolatainkkal, keressük azt, ami örömmel tölt el a mindennapokban.

Nem véletlen, hogy a Legyek jól! szerkesztőségében pont ezeket a pilléreket emeltük ki 🙂 ezekről írunk cikkeket, készítünk videókat, az oldalunk menürendszerében ezekből lehet választani.  Mi a magunk részéről igyekszünk minél több embernek eljuttatni az életmód támogató üzeneteket, reméljük mindenki talál magának olyan hasznos információt, amivel hozzá tudunk járulni a hosszú távú, egészséges élethez…

Szólj hozzá!